Wersja Beta bardziej niż kiedykolwiek – Przyszłość KSP
Kerbal Space Program wchodzi w nową fazę! Członek Squadu – Harvester, wyjaśnia co to dla nas oznacza.
Pragnę zaznaczyć, iż nie jestem twórcą tego artykułu, przetłumaczyłem go jedynie na język polski. Autorem tego artykułu w oryginalnej formie jest HarvesteR. Miłej lektury.
Cześć ludzie!
Czas porozmawiać o PRZYSZŁOŚCI. Nie mam na myśli deskolotek oraz samo-zapinających się butów (2015, zbliżamy się do ciebie). Mam na myśli przyszłość Kerbal Space Program.
Następna aktualizacja postawi duży kamień milowy dla Squadu, jako że jest to ostatnia aktualizacja skupione na trybie Kariery. Po następnej aktualizacji, Kerbal Space Program osiągnie punkt, który nazywamy “Cel Kompletny”.
Pozwólcie, że na chwilę się zatrzymamy i wytłumaczę co oznacza wyrażenie Cel Kompletny, oznacza ono, że w grze znajdzie się wszystko, co zaplanował HarvesteR. Nie oznacza to, że gra jest kompletna, oznacza, że ma wszystko, co powinna mieć aby nosić nazwę Kerbal Space Program. Oznacza to, że wszystko w grze istnieje, choćby w minimalnej formie.
Osiągnięcie celu oznacza, że wszystkie duże funkcje jakich gra potrzebuje, są w niej, niektóre bardziej dopracowane, inne mniej, ale są. Więc co następne? Dobra wiadomość: po Osiągnięciu Celu, developerzy skupią na pracy nad nieskończonymi funkcjami, balansem oraz dodawaniem mniejszych rzeczy. Koniec prac nad fundamentami, koniec wznoszenia infrastruktury. Skończyliśmy budować kuchnię, czas zacząć gotować.
Jak tylko nowa wersja zostanie wypuszczona, KSP wejdzie w nową fazę rozwoju, którą dla lepszego określenia, będziemy nazywać “Beta”. Faza Beta oznacza nowy stopień rozwoju projektu, a także, że ścieżka rozwoju się zmieni i będzie miało to wpływ na aktualizacje. Nie powinny się pojawiać wielkie patche, na które będziecie czekali miesiącami i które nie pokażą wszystkiego.
Beta oznacza, że skupiamy się na tworzeniu zawartości, używając narzędzi, które zbudowaliśmy. Oznacza to inne decyzje podejmowane przy wyborze funkcji, jakie mają trafić do gry. Priorytety się zmniejszą, co znaczy, że rzeczy dla nas ważne, powinny być też ważne dla was. Beta oznacza, że będziemy pracowali nad stabilnością, użytecznością, wydajnością, balansem, estetyką, wszystkie stale odrzucane i nie-tak-małe funkcje, które mam nadzieję spodobają się wam.
Aby wyjaśnić to wszystkim, zdecydowaliśmy nie nazywać następnej wersji 0.26, jak nakazuje tradycja. Zamiast tego, kiedy tylko wyjdzie następna aktualizacja, będziemy oficjalnie w fazie Bety, więc będziemy nazywać następną wersję 0.90.0 (zero-dziewięćdziesiat-zero).
Jest masa rzeczy, o których stale rozmawiamy, w sprawie tego, co dokładnie dodamy podczas Bety, ale zdecydowałem powiedzieć wam o pierwszych dwóch rzeczach, które bardzo chcemy dodać, zanim oznajmimy, że gra jest pełna:
Poprawiona Aerodynamika – Aktualny system jest fantastyczny w… istnieniu, naprawdę. Nie może zostać pokonany w konkurencji “coś, co istnieje i pracuje wewnątrz KSP”, ale możemy zrobić to lepiej. Planujemy od długiego czasu jak ma wyglądać nowy system, aby był bardziej realistyczny, niezawodny, przewidywalny i mamy nadzieję, że mniej arcade’owy.
Tankowanie (chodzi o surowce – dop. tłumacza) w Głębokim Kosmosie – Mamy świadomość, że jest to mechanika końcowego etapu gry, której brakuje. Możliwość zatankowania pojazdu w kosmosie. Jest to coś, co planowaliśmy osiągnąć za pomocą starego planu Wydobywczego i zauważyliśmy, że jest to nudny ślepy zaułek. System Surowców był wadliwy, ze względu na zbyt wysoki poziom skomplikowania wymaganego do osiągnięcia podstaw: Możliwości znalezienia czegoś w kosmosie, co pozwoli wypełnić zbiorniki. To esencja tego i nie potrzebujemy ponad 40 części, i 9 zasobów aby tego dokonać. Tak naprawdę, całe to skomplikowanie sprawiało, że budowa “stacji paliw” skończyłaby się porażką. Aktualnie planujemy nowy, bardziej elegancki system, który jeśli się uda, doda fajny element rozgrywki, tak samo jak potężnego kopa do kontynuowania tej funkcji.
Tutaj jest (nie tak) małe FAQ, które odpowie na pytania, które pewnie chcecie zadać:
Pytanie: Nie kończycie z KSP, prawda?
Odpowiedź: Jasne, że nie! Jeszcze daleko droga przed nami. Chcemy tylko pokazać wszystkim, że gra wchodzi w nową fazę rozwoju.
P: Nie uznam KSP za kompletne, jeśli nie będzie funkcji X!
O: To nie jest pytanie. Jednakże, jeśli zapytasz wszystkich, jaką funkcję chcieliby zobaczyć w KSP, każdy odpowie co innego. Mamy własną listę rzeczy, które chcielibyśmy zobaczyć. Faktem jest, że musimy dostosowywać działania, do czasu jaki mamy. Pamiętajcie, że wszystkie funkcje są rozpatrywane w długodystansowej perspektywie i jak wpłyną na doświadczenia z gry. Czasami to, co dla jednego jest zabawne, drugiemu odbierze przyjemność z gry. Czas i ludzka siła są naszymi głównymi ograniczeniami i muszą być rozdzielane z rozwagą, osiągając cele, które dadzą wszystkim coś, z czego można się cieszyć.
P: Co ze zmianami, które “obiecaliście” na stronie nieoficjalnej wikipedii KSP?
O: Lista ta jest układana przez społeczność i nie jest odzwierciedleniem naszych planów. Tak naprawdę, najlepszą rzeczą jaką możecie zrobić z tą listą, to zignorować ją. Zaimplementowaliśmy część rzeczy stamtąd, ale pozwólcie, że przeczytam wam pierwszą linijkę tamtej strony:
To nie jest oficjalna ścieżka rozwoju KSP. Jest ona układana przez społeczność i nie ma związku z tym co może lub nie musi się pojawić w finalnym produkcie.
P: Możecie nam dać w takim razie planowane funkcje dla wersji 1.0?
O: Bez wehikułu czasu – nie. Naprawdę, każda lista jaką opublikujemy może rozczarować ludzi. Problemem jest to, że nie możemy wam zapewnić, że dodamy każdą funkcję o jakiej powiemy. Nie jest to wspaniałe, ale w szczytnym celu.
P: Zamierzacie sprawić, że KSP będzie bardziej realistyczne?
O: To zależy. Czy realizm w KSP oznacza więcej zabawy? Punktem kluczowym jest to, że KSP to po pierwsze gra, a symulator dopiero po drugie. Zamierzamy dodać realizm tam, gdzie uznamy, że sprawi to, że gra będzie przyjemna, ale nie zamierzamy go dodawać dla samego faktu realizmu.
P: W takim razie, kiedy wyjdzie 1.0?
O: To bardzo dobre pytanie, ale przykro mi, gdyż jest takie samo jak “Kiedy wyjdzie nowa aktualizacja?”. Nie potrafimy podać wam dokładnej daty, bo wszystko może ulec zmianie. Informanie z dużym wyprzedzeniem prowadzi do rozczarowań.
P: Po wyjściu 1.0 nastąpi koniec prac nad KSP?
O: Nie. Będzie jeszcze sporo do zrobienia gdy osiągniemy wersję 1.0. KSP wyjdzie wtedy z Wczesnego Dostępu. Naszym głównym celem podczas Bety będzie poprawienie doświadczenia płynącego z gry jak najbardziej się da. Kiedy tylko wyjdzie spod parasola Wczesnego Dostępu, KSP stanie się pełnoprawną grą i rzeczy, które będziemy dodawać, będą w coraz mniejszym stopniu zależne od graczy. Jest to nieodłączna cecha wyjścia z fazy Wczesnego Dostępu. Możemy wam tylko obiecać, że zrobimy wszystko, aby dać wam dopracowaną grę, gdy przyjdzie na to czas.
P: Co nastąpi po wyjściu 1.0?
O: Teraz oddalamy się za bardzo. Wróćmy do bliskiej przyszłości.
P: Co z Multiplayerem?
O: Muliplayer jest czymś, nad czym pracujemy od długiego czasu, ale wciąż przed nami długa droga. Dodanie multiplayera jest planowane po wyjściu 1.0.
P: Czy termin “Beta” naprawdę tutaj występuje?
O: Nie w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale nie ma innego określenia, które dobrze opisałoby to, co planujemy. Beta jest okresem, kiedy developerzy skupiają się nad szlifowaniem i łataniem błędów oraz dodają nowe rzeczy. Owszem, robimy to już w fazie Eksperymentalnej, ale nie na taką skalę jak podczas Bety. Dla aktualizacji fazy ZJ oraz Eksperymentalne, polegają na testowaniu nowo dodanych rzeczy. W Becie cofamy się wstecz, i sprawdzamy całą grę. Wiemy, że wciąż jest kilka błędów nad którymi wciąż pracujemy. To jest czas, kiedy naprawiamy te błędy i staramy się aby gra działała jak należy. Termin “Beta” pasuje tu idealnie.
P: Czy oznacza to, że będziemy mieli dostęp do fazy Eksperymentalnej?
O: Nie. Wciąż będziemy przechodzili przez te samy fazy, tj. testy->ZJ->Eksperymenty, jak to zwykle bywało. Mówię tylko, że będziemy pracowali na większą skalę, zamiast skupiać się na jednej funkcji, zajmiemy się całą grą.
P: Czy aktualizacje w wersji Beta będą wychodziły szybciej?
O: Mamy taką nadzieję, ale nie możemy nic obiecać. Próbowaliśmy już skracania aktualizacji i okazało się, że testy trwają tyle samo, zarówno w dużych jak i małych aktualizacjach, co prowadziło do tego, że dłużej testowaliśmy niż programowaliśmy. Nie jest to zbyt wydajny system, musimy określić tempo prac podczas Bety, tak samo jak zrobiliśmy to podczas Alphy.
P: Czy aktualizacje będą wychodziły w stałych odstępach czasowych?
O: Najpewniej nie. Nakładanie określonego czasu na aktualizacje doprowadziłoby do sytuacji, gdzie niektóre patche nie są dopracowane, a w innych jest niewiele funkcji. Najpewniej do obu. Chcemy wypuszczać aktualizacje kiedy wiemy, że są tego warte.
P: Jestem zaniepokojony wizją porzucenia przez was KSP.
O: Wiemy, i dlatego powstał ten artykuł. Chcemy przekazać wam informacje najwcześniej jak to możliwe nt. tego co nadchodzi, aby nikt nie był zaskoczony. Nie jesteśmy jeszcze w Becie. Wciąż aktualizacja przed nami, a po niej, kilka innych aż do wersji 1.0, a nawet po niej wyjdzie jeszcze kilka nowych, które planujemy. Nie martwcie się, będziemy z wami przez jakiś czas.
P: Zamierzacie dodawać co-tylko-chcecie-dodać?
O: Chcemy dodać jak najwięcej zawartości podczas Bety, ale czas jest głównym ograniczeniem i siła developerów jest ograniczona. Musimy podjąć decyzje co dodamy podczas Bety, zwłaszcza patrząc na ilość czasu, uwzględniając, czy nie lepiej dodać coś innego, co zajmie mniej czasu. Jak zawsze będziemy porównywać wady i zalety wszystkiego co będziemy dodawać, i wybierać te funkcje, które mają najlepszy wpływ na rozgrywkę.
Oczywiście, jest kilka rzeczy, które są niewielkie (mam na myśli Kontrakty i Biomy). Są one najwyżej na naszej liście, biorąc pod uwagę obecną ścieżkę rozwoju. Logika stojąca za dodawaniem funkcji i wersją 1.0 jest bardzo podobna do logiki używanej, kiedy osiągamy cel. Skupiamy się na tym, co jest blisko ukończenia. Dobrą wiadomością jest to, że teraz mamy coraz mniej do zrobienia i każdy to zauważa.
P: Czy zamierzacie zintegrować „Mod X” z grą? (lub P: Jak mogę sprawić aby mój mod trafił do stocka?)
O: To zależy od wielu czynników. Po pierwsze, musimy siebie zapytać: Czy ten mod robi coś co chcieliśmy zrobić samemu? Niektóre mody (mimo że są ekstra ), nie są częścią planowanego KSP i to jest fajne. Dlatego właśnie wspieramy modyfikację, ale oznacza to przy okazji, że nie dodamy moda do stocka, tylko dlatego, że jest fajny.
Po drugie, jeżeli znajdziemy mod, który robi dokładnie co chcemy żeby robił, i jest fajnie wykonany, pasuje do stylu gry, wtedy kontaktujemy się z autorem modyfikacji i rozmawiamy z nim. Nie ma systemu dodawania modów do gry. Będziemy szczęśliwi, gdy znajdziemy mod, który robi to co chcemy, przy okazji nie wynajdując ponownie koła, czego chcielibyśmy uniknąć.
P: Będąc w wersji 0.25, nie oznacza to, że brakuje nam 75 aktualizacji do wersji 1.0?
O: Ee, nie! Na szczęście numer wersji nie działa w ten sposób. Drobna wersja (oznaczmy ją n, 0.n.0) nie jest ułamkiem pełnej wersji. Nie ma ustalonego systemu określającego jak numerować wersje, więc każde studio samo to ustala. My byliśmy konserwartywni w tym, i każda większa wersja jest o 1 większa od poprzedniej, a każda mniejsza o 0.1 większa. Tak samo jak nie ma 75 aktualizacji między wersją 0.25 a 1.0 tak samo, jak nie ma 10 mniejszych wersji między wersją 0.24 a 0.25.
P: Więc jak “wersja 0.26” będzie identyfikowana jako Beta?
O: Zamierzamy nazwać pierwszą aktualizację z fazy Beta KSP 0.90.0 (zero-dziewięćdziesiąt-zero) aby stało się to jasne, że KSP zbliża się do finalnej wersji. Oczywiście nie oznacza to, że między wersją 0.90.0 a 1.0 będzie 10 aktualizacji. Może być ich więcej, może być ich mniej, nie potrafimy tego określić. Jeśli dojdziemy do 0.99, następna wersja będzie miała oznaczenie 0.100.0 albo zmienimy lekko system, opierając się na tym jak wiele zostało dodane. W gruncie rzeczy, aktualizacje Beta są jakby pomniejszymi łatkami. Zawsze ogłaszamy aktualizacje, więc śledźcie nas na forum/reddicie/FB i nie przegapicie niczego.
Chcemy podziękować wam z głębi serca za wspieranie naszego szalonego projektu od najwcześniejszych wersji, aż do teraz, i mamy nadzieje, że będziecie z nami podczas fazy Beta i po wyjściu wersji 1.0
Pozdrawiamy
Devoloperzy KSP oraz wszyscy ze Squadu
Podziękowania dla Drangira za korektę.
WYKOP TEN WPIS W KOSMOS!